Archiv pro měsíc: Únor 2016

Inteligentní semafory.

Mnozí si pamatují kampaň nejmenovaného politika o zrychlení cesty z práce  za svými dětmi mířenou právě na rozšíření takzvaných inteligentních semaforů. Teď ale k tomu jak fungují. Jsou v podstatě dva způsoby řízení, buďto kamery snímají prostor před semaforem nebo je ve vozovce zalepen snímač. U obou snímání můžou mít problém hlavně cyklisté, které software nebere jako impulz k sepnutí programu. A tím se dostáváme k hlavnímu tématu – programu. Kdo vymyslel způsob přepínání jednotlivých tras v křižovatce? Proč se při zcela prázdných ulicích přepínají červené? Vemte si situaci kdy se blížíte k semaforu, svítí zelená, vy tedy nemáte důvod zpomalovat. Všechny ostatní směry jsou bez aut, a náhle se přepne váš směr na červenou. Vy musíte zpomalit, mnohdy i zastavit, než dojde k impulsu od výše zmíněných snímačů a vy můžete jet. To rozhodně nezní moc inteligentně. Popišme si jinou situaci. Hlavním důvodem inteligentních semaforů je preference MHD. Je jasné, že tramvaj má vyšší prioritu před autobusem. Ale. Křižovatka má nastavenou posloupnost tras s předností právě MHD. První jedou směry rovně a odbočení vlevo, tedy protijedoucí trasa rovně má červenou. Pokud tramvaj jede také rovně, směr odbočení vlevo správně má červenou a zde ona inteligence začne pokulhávat. Proč nemají zelenou oba směry rovně místo aby se čekalo na průjezd tramvaje a pak se pustilo odbočení vlevo a poté druhý směr rovně. Mezitím se tvoří dlouhé kolony. Takže inteligentní semafory jsou inteligentní podle inteligence programátora. A to je občas nelogické. Možná by měla vzniknout náhrada inteligentních semaforů na logické. To je snad to o co by se mělo usilovat.